Annemieke Hageman

8 december 1988

 

Veilingweg 3c, Bovenkarspel

 

Marketing en communicatie

 

Bachelor en Master Communicatiewetenschap (Corporate Communication) aan de Universiteit van Amsterdam, daarna 1 jaar marketingcoördinator bij Univé, daarna 2 andere banen en toen gestart als zzp’er (2013).

 

Het niet kunnen vinden van een geschikte/gewenste baan. Het was midden in de crisis en als ik solliciteerde op een leuke baan, was ik 1 van de 300. Bij de bedrijven waar ik na Univé werkte kon ik mijn ei niet kwijt (kon bijna niks marketing gerelateerd doen). Ik zag om mij heen dat veel bedrijven bezuinigde op marketingmedewerkers, maar wel behoefte aan marketing hadden. Mij kunnen ze gewoon een paar uur per week/maand inhuren.

 

 

Er zijn zoveel bedrijven die prachtige dingen doen, maar dit niet aan de buitenwereld laten zien. Ik wil ze hierbij helpen door marketingadvies- en ondersteuning. De branche waarin mijn klanten werken maakt voor mij niet uit.

 

Marketingadvies- en ondersteuning. Meestal begin ik met een marketingplan; wat is je product/dienst, wie is je doelgroep en hoe kun je die het beste bereiken? Soms heeft mijn klant zelf iemand in dienst die dit uitvoert of die ik ondersteun, maar meestal voer ik ook uit. Ik schrijf veel content (nieuws, klantreferenties, blogs) en deel dit via allerlei kanalen (website, nieuwsbrief, social media). Ook hou ik me bezig met drukwerk, events organiseren, adverteren, etc. Alles om de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten.

 

 

Mijn specialisatie in mijn studie was bedrijfscommunicatie en daar ben ik nog steeds mee bezig.

 

 

Nee, ik ben gewoon het diepe in gesprongen. Heb wel tips en adviezen van andere ondernemers en starters gehad.

 

Over het businessplan kan ik niet zoveel zeggen. Maar ik heb wel altijd 3 tips voor andere starters:
1. Ga netwerken: leer mensen kennen, mensen doen zaken met mensen, dus sluit je aan bij ondernemersclubs en investeer daar tijd in.
2. Doe relevant vrijwilligerswerk: je doet ervaring op en leert mensen kennen, hier haal je altijd wat uit.
3. Laat zien dat je er bent: ga bloggen, vloggen, wees actief op social media of via een ander bij jou passend kanaal.

Ik onderscheid mij van reclamebureaus/marketingadviesbureaus doordat ik advies geef, maar ook de uitvoer verzorg. Ik onderscheid mij van andere zzp’ers doordat ik allround marketeer ben. Een opdrachtgever kan alle marketingtaken bij mij leggen en ik regel het. Andere zzp’ers zijn meestal meer gespecialiseerd. Een klik tussen mijn opdrachtgever en mij is belangrijk, als dat goed zit blijven we lang bij elkaar. Opdrachtgevers vinden het fijn dat ik altijd alles snel en goed regel.

 

Door mijn blog, actief te zijn op social media en door actief te netwerken.

 

 

In het begin nam ik elke opdracht aan, omdat ik ervaring op wilde doen en geld wilde verdienen. Soms had ik bij voorbaat een slecht gevoel, maar deed het toch. En dan liep het mis, kreeg bijvoorbeeld niet betaald. Nu luister ik veel meer naar mijn gevoel en durf ik nee te zeggen. Ik weet nu ook veel beter wat ik voor een opdrachtgever kan en wil betekenen.

 

Mijn keuze om te starten als zzp’er. Het past goed bij me en ik heb zoveel geleerd. Ik zou niet anders meer willen. Mijn grootste succes zijn tevreden klanten. Wanneer zij mij aanraden bij anderen, wanneer zij opmerkingen krijgen als ‘het gaat zeker goed bij jullie, want ik zie jullie overal’ en wanneer zij nieuwe klanten krijgen door een actie van mij.

 

Luisteren naar mijn gevoel. Dat klopt altijd.

 

 

De mooiste kanten zijn de vrijheid in de breedste zin van het woord; wanneer je gebeld wordt door iemand met een toffe opdracht, dat je dat gewoon kan doen. Zelf je tijd indelen, geen dag die hetzelfde is. Maar ook dat ik mensen kan helpen, nog beter kan maken in wat ze doen. Minder mooie kanten zijn het stukje onzekerheid; als inhuurkracht kan je makkelijk aan de kant gezet worden en in loondienst is alles wat beter geregeld als je ziek bent en met pensioen gaat.

 

08.30 uur ben ik bij opdrachtgever A, waar ik inlog via het marketingaccount. Ik check de mailtjes en maak een to do lijst. Ik schrijf een blog of nieuwsartikel en plaats dit op de site en social media. Heb een overlegje met een collega over de bedrijfskleding. Regel een advertentie in de plaatselijke krant en maak alvast een begin aan de digitale nieuwsbrief. Om 12.30 uur rond ik af en rij ik naar opdrachtgever B. Daar heb ik met drie collega’s marketingoverleg. We bespreken allerlei punten die afgelopen maand binnen zijn gekomen en de komende tijd op stapel staan. We maken een actielijst, waar achter de meeste punten mijn naam staat. Rond 15.00 uur rij ik naar mijn eigen kantoor en start ik mijn pc om mails te beantwoorden. Ik bel wat gemiste oproepen terug en maak een start een de actielijst van opdrachtgever B. Rond 17.00/17.30 uur rond ik af en ga ik eten koken.

 

Ik hoop dat ik dan nog steeds langere interim opdrachten doe in combinatie met kortere (advies of organiseer) klussen. De nadruk legt wel wat meer op advies en minder op uitvoer. Uitvoerende taken besteed ik uit aan een andere zelfstandige.

 

Blijf doen waar je blij van wordt. Je leeft maar een keer. En zorg dat je zichtbaar bent! Je kan zulke mooie dingen doen, maar als niemand dat ziet, weten ze je ook niet te vinden.

 

         

Annemieke Hageman

         

8 december 1988

 

Veilingweg 3c, Bovenkarspel

 

Marketing en communicatie

 

Bachelor en Master Communicatiewetenschap (Corporate Communication) aan de Universiteit van Amsterdam, daarna 1 jaar marketingcoördinator bij Univé, daarna 2 andere banen en toen gestart als zzp’er (2013).

 

Het niet kunnen vinden van een geschikte/gewenste baan. Het was midden in de crisis en als ik solliciteerde op een leuke baan, was ik 1 van de 300. Bij de bedrijven waar ik na Univé werkte kon ik mijn ei niet kwijt (kon bijna niks marketing gerelateerd doen). Ik zag om mij heen dat veel bedrijven bezuinigde op marketingmedewerkers, maar wel behoefte aan marketing hadden. Mij kunnen ze gewoon een paar uur per week/maand inhuren.

 

 

Er zijn zoveel bedrijven die prachtige dingen doen, maar dit niet aan de buitenwereld laten zien. Ik wil ze hierbij helpen door marketingadvies- en ondersteuning. De branche waarin mijn klanten werken maakt voor mij niet uit.

 

Marketingadvies- en ondersteuning. Meestal begin ik met een marketingplan; wat is je product/dienst, wie is je doelgroep en hoe kun je die het beste bereiken? Soms heeft mijn klant zelf iemand in dienst die dit uitvoert of die ik ondersteun, maar meestal voer ik ook uit. Ik schrijf veel content (nieuws, klantreferenties, blogs) en deel dit via allerlei kanalen (website, nieuwsbrief, social media). Ook hou ik me bezig met drukwerk, events organiseren, adverteren, etc. Alles om de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten.

 

 

Mijn specialisatie in mijn studie was bedrijfscommunicatie en daar ben ik nog steeds mee bezig.

 

 

Nee, ik ben gewoon het diepe in gesprongen. Heb wel tips en adviezen van andere ondernemers en starters gehad.

 

Over het businessplan kan ik niet zoveel zeggen. Maar ik heb wel altijd 3 tips voor andere starters:
1. Ga netwerken: leer mensen kennen, mensen doen zaken met mensen, dus sluit je aan bij ondernemersclubs en investeer daar tijd in.
2. Doe relevant vrijwilligerswerk: je doet ervaring op en leert mensen kennen, hier haal je altijd wat uit.
3. Laat zien dat je er bent: ga bloggen, vloggen, wees actief op social media of via een ander bij jou passend kanaal.

Ik onderscheid mij van reclamebureaus/marketingadviesbureaus doordat ik advies geef, maar ook de uitvoer verzorg. Ik onderscheid mij van andere zzp’ers doordat ik allround marketeer ben. Een opdrachtgever kan alle marketingtaken bij mij leggen en ik regel het. Andere zzp’ers zijn meestal meer gespecialiseerd. Een klik tussen mijn opdrachtgever en mij is belangrijk, als dat goed zit blijven we lang bij elkaar. Opdrachtgevers vinden het fijn dat ik altijd alles snel en goed regel.

 

Door mijn blog, actief te zijn op social media en door actief te netwerken.

 

 

In het begin nam ik elke opdracht aan, omdat ik ervaring op wilde doen en geld wilde verdienen. Soms had ik bij voorbaat een slecht gevoel, maar deed het toch. En dan liep het mis, kreeg bijvoorbeeld niet betaald. Nu luister ik veel meer naar mijn gevoel en durf ik nee te zeggen. Ik weet nu ook veel beter wat ik voor een opdrachtgever kan en wil betekenen.

 

Mijn keuze om te starten als zzp’er. Het past goed bij me en ik heb zoveel geleerd. Ik zou niet anders meer willen. Mijn grootste succes zijn tevreden klanten. Wanneer zij mij aanraden bij anderen, wanneer zij opmerkingen krijgen als ‘het gaat zeker goed bij jullie, want ik zie jullie overal’ en wanneer zij nieuwe klanten krijgen door een actie van mij.

 

Luisteren naar mijn gevoel. Dat klopt altijd.

 

 

De mooiste kanten zijn de vrijheid in de breedste zin van het woord; wanneer je gebeld wordt door iemand met een toffe opdracht, dat je dat gewoon kan doen. Zelf je tijd indelen, geen dag die hetzelfde is. Maar ook dat ik mensen kan helpen, nog beter kan maken in wat ze doen. Minder mooie kanten zijn het stukje onzekerheid; als inhuurkracht kan je makkelijk aan de kant gezet worden en in loondienst is alles wat beter geregeld als je ziek bent en met pensioen gaat.

 

08.30 uur ben ik bij opdrachtgever A, waar ik inlog via het marketingaccount. Ik check de mailtjes en maak een to do lijst. Ik schrijf een blog of nieuwsartikel en plaats dit op de site en social media. Heb een overlegje met een collega over de bedrijfskleding. Regel een advertentie in de plaatselijke krant en maak alvast een begin aan de digitale nieuwsbrief. Om 12.30 uur rond ik af en rij ik naar opdrachtgever B. Daar heb ik met drie collega’s marketingoverleg. We bespreken allerlei punten die afgelopen maand binnen zijn gekomen en de komende tijd op stapel staan. We maken een actielijst, waar achter de meeste punten mijn naam staat. Rond 15.00 uur rij ik naar mijn eigen kantoor en start ik mijn pc om mails te beantwoorden. Ik bel wat gemiste oproepen terug en maak een start een de actielijst van opdrachtgever B. Rond 17.00/17.30 uur rond ik af en ga ik eten koken.

 

Ik hoop dat ik dan nog steeds langere interim opdrachten doe in combinatie met kortere (advies of organiseer) klussen. De nadruk legt wel wat meer op advies en minder op uitvoer. Uitvoerende taken besteed ik uit aan een andere zelfstandige.

 

Blijf doen waar je blij van wordt. Je leeft maar een keer. En zorg dat je zichtbaar bent! Je kan zulke mooie dingen doen, maar als niemand dat ziet, weten ze je ook niet te vinden.

 

Adres
De oude Veiling 4
1689 AA Zwaag

Contactgegevens
0229-343000
jong@hochoorn.nl

© Copyright HOC Hoorn | Privacy Statement & Cookies | Sitemap | Powered by Your Dutch Media